Bara om regnet…

Sep 5, 2017
Sep
5
2017

Bara om regnet…

Oxfams vattenbankomater gör livet lite enklare för människor som lever i norra Kenyas hårda klimat.

 

Innovativa lösningar ska underlätta i torkan


Abdiruzak, 25, står vid sin flock getter och får, som dött i torkan som råder på Afrikas horn.

I norra Kenya råder vattenbrist. I området Wajir har man inte haft regn sedan oktober 2016. Men det är inte bara ett resultat av det heta, torra klimatet utan är också en fråga om marginalisering och underfinansierade vattensystem. De flesta som bor i Wajir är beroende av sina djur- för kött, mjölk och pengar. Livet kretsar kring boskapen, och vid torka tvingas man förflytta sig för att hitta vatten och betesmarker. Kvinnor, barn och äldre stannar hemma, kvar i en osäker tillvaro där man inte vet hur det går för nära, kära och sina djur. Bara regnet kan få dem att komma tillbaka.


Samey Alasow utanför sitt hem i Hadado.

Samey Alasow är 50 år och bor med sin yngsta dotter i Hadado. Resten av familjen befinner sig 10 mil bort, på gränsen till Etiopien. Det var 20 månader sedan de gav sig iväg med djuren och en månad har gått sedan hon sist hörde från dem. Oron växer. - Jag vet inte hur det kommer sluta. Kommer min familj komma tillbaka? Kommer djuren överleva? Jag kan inte sova om nätterna, frågorna håller mig vaken, berättar Samay, som nu lever utan inkomst. Djuren betyder både pengar, mat och mjölk för familjen som äger kameler, getter och kor.


Samey med yngsta dottern.

Oxfam arbetar för att hitta innovativa lösningar som kan göra livet enklare för de som lever utan tillgång till rent vatten, och i Wajir har man tillsammans med lokala politiker och vattenföretag inrättat vattenbankomater, ett hållbart vattensystem som gör det möjligt för boskapsskötarna att stanna närmre sina hem. - Förut fanns det inget vatten här, men det gör det nu tack vare det här projektet. Nu kan vi hämta vatten när vi vill, berättar Samey som är en av de som använder sig av vattenbankomaterna.


En vattenbankomat i Hadado, Kenya.

Oxfam startade projektet 2014, och systemet är enkelt. Som kund har man en tagg som man kan fylla på som ett kontantkort både via MPESA, Kenyas motsvarighet till Swish, och i kiosker. Priset är fixerat, och 20 liter vatten kostar ungefär 20 öre. Håller man upp sin tagg mot vattenbankomaten börjar vattnet forsa ut, ungefär en hink i taget. Bankomaterna gör det möjligt att hämta vatten dygnet runt och håller nere priset. Vanligtvis säljs vatten i kiosker som bara är öppna speciella tider, där priset bestäms av ägaren och mängden vatten är begränsad, vilket resulterade i långa köer och konkurrens. Vattenbankomaterna stänger aldrig och blir aldrig heller tomma, på grund av att de placeras i direkt anslutning till borrhålen. Det här minskar kötiden drastiskt.


Samey tvättar kläder utanför sitt hem i Hadado, norra Kenya.

Samey är glad över vattenbankomaterna, även om hon, som många andra i hennes situation, inte alltid har råd att ladda på vattentaggen. Men genom information från taggarna som används till vattenbankomaterna kan Oxfam identifiera familjer som inte har råd med tillräckliga mängder vatten, för att sedan fylla på pengar på deras taggar så att de under perioder av torka i alla fall får tillgång till 20 liter vatten per person och dag, vilket är minimummängden. Vattenbankomaterna har gjort det enklare för Samey att hämta vattnet hon och hennes dotter behöver för att överleva norra Kenyas hårda förutsättningar. Men det är tungt och svårt att klara av allt ensam, säger hon: Samey saknar sin familj. Bara om regnet kommer, kommer de tillbaka.


Samey Alasow.

Projektet med vattenbankomater startades tillsammans med WAJWASCO, Wajirs vatten- och avloppsbolag, och ett företag från den privata sektorn. På lång sikt menar Oxfam att Kenyas egna institutioner och företag själva är bäst lämpade att sköta om samhällsstrukturer som denna, och nu är det  (WAJWASCO) som tagit över driften av vattenbankomaterna. Det finns 15 vattenbankomater i Hadado och Griftu.

Foton: Katie G. Nelson/Oxfam